Pentru a argumenta ca la baza poeziei eminesciene sus-numite sta mitul Zburatorului vom lua ca reper textul lui Ion Heliade-Radulescu : ''Zburatorul''!
In prima parte a poeziei lui Eminescu ca si in poezia lui
heliade-Radulescu avem o frintura de pastel de o frumusete nemaiintilnita in literatura romana. Aceleasi imagini care prezinta frumusetea vizuala, oflaciva si cromatica a spatiului care este descris: padure de argint, flori albastre, vazduh tamiiet, flori metalice!
In partea a doua din poezia "Calin file din poveste" ca si in poezia ''Zburatorul" atestam semne ale prezentei din timpul noptii a Zburatorului: firele pinzei rupte, buzele vinete si supte. Atestam si o chemare a Zburatorului de catre tinara fata: "Zburator cu negre plete, vin'la noapte de ma fura".
Ambele poeme ne dau o decriere ale semnelor de aparitie a fiorilor de dragoste. Insa stilul de prezentare ale acestor semne difera de la o poezie la alta. Eminescu le reprezinta printr-un limbaj romantic, melodios: "cu ochi mari salbateci priveste in oglinda", "subtiindu-si gura mica si chemindu-se pe nume". Pe cind Ion Heliade Radulescu descopera partea cea mai neplacuta a acestui proces:'multimi de vinetele pe sin", "tremura de nesatiu".
Ambele poeme au unele note de umor:'crai cu barba-n noduri ca si ciltii', 'in cap nu ai graunte numai pleava si puzderii', 'crai batrin fara de minti'.
Prezenta paralele a pastelului cit si a satirei, cit si descrierea amanuntita a fiorilor de dragoste, dar si prezenta Zburatorului ne conduc la ideea ca la baza poeziei "Calin- file de poveste", sta mitul Zburatorului.
Комментариев нет:
Отправить комментарий